top of page
saturan1-05.png
חיפוש

נוגה - 8 פרטים מרתקים על הפנינה השמימית

אם תביטו מיד לאחר שקיעת החמה לכיוון מערב, ותראו כוכב בוהק במיוחד שמככב לו בשמיים יש רק אופציה אחת - זהו כוכב הלכת נוגה. לכבוד חזרתו לשמי קיץ 2021 אספתי כמה פרטים מרתקים על התאום של כדור הארץ במערכת השמש


כתב: משה גלנץ


בתמונה: התקבצות של הירח, נוגה ומאדים ביולי 2021. צילמה: אלה שרתיאל


נוגה הוא כוכב הלכת השני במרחקו מהשמש. הראשון הוא כוכב חמה שמקיף את השמש במרחק של כ-50 מיליון קילומטר ממנה, אחריו נוגה שמרוחק מהשמש כ-100 מיליון קילומטרים ואחריו ממוקם כדור הארץ במרחק של כ-150 מיליון קילומטר. רחוק אבל בטוח.


העובדה שכוכב הלכת נוגה נמצא בינינו לבין השמש הוא תמיד ייראה בקרבתה - פעם מעליה ופעם תחתיה, ולכן בכל מספר חודשים נראה אותו מחליף צד - ומכוכב שנראה בשעות הערב הוא יראה לפנות בוקר. בעת העתיקה לא היו בטוחים שמדובר באותו כוכב ולכן לנוגה 2 שמות: "נוגה" כשהוא מופיע בערב ו-"איילת השחר" כשהוא מופיע לפנות בוקר. בשיר שכתבה לאה גולדברג, "מה עושות האיילות בלילות", מספרת המשוררת על "איילת השחר" שמעירה את האיילות משנתן. היא מתכוונת ככל הנראה לפנינה השמימית - נוגה

קבלו כמה פרטים מרתקים על הגוף השלישי בבהירותו בשמיים - כוכב הלכת נוגה.


1. כבר אלפי שנים שנוגה זוכה ללא מעט מוטיבים נשיים, ככל הנראה מיופיו של הכוכב והברק שלו. בין השמות שלהם זכה במהלך השנים: אלת האהבה והיופי, "אפרודיטה" היוונית", ו-"ונוס" הרומאית, אלת הפריון "עישתר" ו"איילת השחר" המקראי. כבר אז ידעו למי צריך לייחס את היופי - לכוכבים כמובן.


2. היו שהאמינו שנוגה היא "גן עדן", שבו מים לרוב וצמחייה עשירה, וששוכנים בו חיים. הסופר הצרפתי ברנרד דה פונטנל, כתב בשנת 1686: "אני יכול לראות מכאן כיצד נראים תושביו של נוגה: הם דומים למורים של גרנדה: אנשים נמוכים וכהי עור, שהשמש שזפתם, מלאי חוכמה ומזג לוהט, תמיד מאוהבים, כותבים חרוזים, אוהבי מוזיקה, עורכים פסטיבלים, נשפי מחולות ותחרויות בכל יום ויום". ברננד לא יכול היה לדעת עד מותו כמה שהוא טועה. רק בשנות ה-60 של המאה הקודמת התבררה המציאות הלוהטת של נוגה. כמה לוהטת? תעברו לעובדה הבאה.


3. אם יש גיהינום עלי אדמות אי שם במערכת השמש, הוא כנראה על נוגה. הטמפרטורה הממוצעת שלו גבוהה מ-400 מעלות צלזיוס ואפילו 500 מעלות באזור קו המשווה - ולא משנה אם אתם עומדים בצל. אגב, נוגה לוהט הרבה יותר מכוכב הלכת חמה, אף שהפלנטה נוגה רחוקה מהשמש כמעט פי שניים ממנו. האטמוספרה הצפופה שלה והעננות שעוטפת אותה כמו שמיכה הופכת אותה לחממה שלא משחררת את החום. כך זה מרגיש כשיש לך את "אפקט החממה" כמו שצריך.


4. נוגה הוא העצם הבהיר ביותר בשמיים, אחרי השמש והירח. כמה בהיר? אם תצאו למדבר בלילה חשוך לחלוטין תוכלו לראות את הצל שלכם על הארץ בזכות האור המגיע אלינו מנוגה (האור המוחזר שמגיע מהשמש, כן? נוגה לא מפיץ אור מעצמו, בדיוק כמונו).


בתמונה: מעבר נוגה על רקע דיסקת השמש ב-2012. צילום גדי איידלהייט, בלוג שמיים וארץ


5. אנחנו רואים בכל בוקר את השמש זורחת במזרח ושוקעת במערב בגלל תנועת כדור הארץ ממערב למזרח, אך אם תהיו על נוגה תראו את השמש זורחת במערב ושוקעת במזרח. סיבובו העצמי הוא הפוך משלנו (בדומה לכוכבי הלכת פלוטו ואורנוס). למה? לא ממש ברור אבל יש השערה שבעת היווצרות מערכת השמש חטף נוגה פגיעה ממטאוריט עצום שגרם לסיבובו להתהפך.


6. יממת נוגה היא כ-243 ימי כדור הארץ והשנה שלו - כלומר זמן ההקפה שלו סביב לשמש - היא כ-225 ימי ארץ, מה שאומר שהיממה שלו ארוכה יותר מהשנה שלו. קצת קשה להסתדר עם זה כשחושבים על זמן ההשכבה של הילדים. מה אומרים להם בנוגה? לכו לישון, כבר עברה שנה?


7. כדור הארץ מסתובב סביב צירו במהירות של כ-1600 קמ"ש (בקו המשווה) אך סיבובו של נוגה סביב צירו כל כך איטי שאם תצעדו על נוגה לכיוון מזרח במהירות של 7 קמ"ש בלבד, כשהשמש נמצאת קצת מעל האופק, היא לעולם לא תשקע.


8. מטלסקופ נוכל ממש לראות שינויים על פניו של נוגה בדומה לירח. השינויים מתרחשים בהתאם למיקומו ביחס לשמש וכדור הארץ. בגלל שאין לו אור משל עצמו והוא נמצא בינינו לבין השמש אנחנו זוכים לראות בחלק מהזמן גם את החלק החשוך שלו. בתקופה זו נראה נוגה דרך עינית טלסקופ כמין ביצה ובמהלך החודשים הקרובים נוכל לראות כיצד הוא הופך לחצי נוגה ובהמשך ממש לסהר דקיק ומרשים כפי שהירח נראה בראשיתו של החודש.


מומלץ לעקוב.


167 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
dc4-03-03b.png
bottom of page