top of page
saturan1-05.png
חיפוש

כמה כוכבים אפשר לראות בכיפת השמיים?

עודכן: 29 ביולי 2021

אברהם הוא הראשון שמתבונן בכוכבים של הארץ שצאצאיו ירשו - ארץ ישראל. המקום: על כתף שיאון - אחת משלוחות הר החרמון, באותו מקום בו עורך את ברית בין הבתרים. אבל כמה כוכבים באמת אפשר לספור בעין בלתי מזוינת ובתנאים אופטימליים?


כתיבה: משה גלנץ


בתמונה: ציורו של הצייר היהודי, "אָבֵּל פן" - "הבט נא השמיימה וספור הכוכבים".

"וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה וַיֹּאמֶר: הַבֶּט-נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים, אִם-תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם! וַיֹּאמֶר לוֹ: כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ ", (בראשית טו, ה).

בפרשת השבוע לך-לך מתוארת הברכה שאלוהים מעניק לאברהם - שבניו יהיו כה רבים עד כי לא יהיה ניתן לספור אותם - כמו כוכבי השמיים.


לפי המסופר בספר בראשית, אברהם הוא הראשון שמתבונן בכוכבים של הארץ שצאצאיו ירשו - ארץ ישראל. המקום: על כתף שיאון - אחת משלוחות הר החרמון, באותו מקום בו עורך את ברית בין הבתרים.


אבל כמה כוכבים באמת אפשר לספור בעין בלתי מזוינת ובתנאים אופטימליים? ואני מתכוון לסביבה של חושך מוחלט, שמיים ללא עננים וללא ירח.


כאשר אני שואל אנשים מן השורה בעת שאנו נמצאים במקומות חשוכים וצופים אל השמיים זרועי הכוכבים, מתקבלות תשובות של בין מיליונים לעשרות אלפים לכל הפחות.


ובכן, כבר בדקו את זה. במאה ה-19 פרסמה אוניברסיטת הרווארד קטלוג מקיף של כל הכוכבים שניתן לראות בתנאים שכאלה והקטלוג המעודכן של ימינו, שמוציאה אוניברסיטת ייל, כולל אף יותר כוכבים.


על פי הקטלוג המעודכן, בתנאי ראיה מושלמים, אם נצביע על כל גרמי השמיים שניתן לראות בעין, נגיע למספר די זניח של כ-9,000 גופים, רובם ככולם כוכבים ומיעוטם כוכבי לכת, צבירי כוכבים וסופר-נובות.


אבל את המספר הזה אתם יכולים לחתוך לפחות בחצי, כיוון שכדור הארץ הוא כדורי, וחצי מהרקיע ממילא נמצא בצידו השני של הכדור, מוסתר מעינינו.


תורידו מהרשימה עוד קצת כוכבים. כוכבים הסמוכים לקו האופק הופכים לעמומים יותר בגלל שכבות אטמוספירה, ולכן גם בנקודה החשוכה ביותר בנגב, ואפילו במדבריות נמיביה שנחשבים לאחד המקומות החשוכים בכדור הארץ, לא תראו יותר מ-3,500 כוכבים בבת אחת, אפילו בתנאי ראות מושלמים.


האם זו ההבטחה שנתן אלוהים לאברהם? זה הכול?

התשובה טמונה בפסוק עצמו: "הַבֶּט-נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים, אִם-תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם". "אם" תוכל לספור. מסתבר שלספור אותם אינו דבר של מה בכך. כאשר תרימו את הראש, תראו המון כוכבים, אך כמה מהם יהיו כוכבים מאוד בהירים, סביבם עוד רבים עמומים יותר, ולידם עוד רבים עמומים עוד יותר, וכן הלאה.


גם האופן בו נטועים הכוכבים בכיפת השמיים אינו מסייע לנו. זוהי אינה צורה מסודרת של טורי כוכבים בקווים ישרים, ולכן הקושי בספירת הכוכבים הולך וגדל, הולך ומסתבך. כי גם לאחר שהצלחנו לספור חלק מהשמיים נמצא את עצמנו תוהים, האם הכוכב הבא בתור, נלקח כבר בחשבון או שצריך להוסיף אותו לרשימה?!...


וזה בדיוק מה שאלוהים מבטיח אברהם. זוהי בכלל אינה הבטחה לכמות אינסופית של צאצאים. הכמות אינה המדד, אלא האיכות. כפי שלא ניתן לספור את כוכבי השמיים – ולא בגלל שיש בשדה הראיה אינסוף כוכבים - כך "זרעך לא ייספר".


ושימו לב שהבטחה זו מלווה את עם ישראל גם בהמשך. כאשר משה מתבקש לספור במדבר את זרעו של אברהם, הוא עושה זאת באמצעות מטבע "מחצית השקל", וגם כיום כשמבקשים לבדוק האם יש לנו עשרה למניין, עושים זאת באמצעות פסוקים בני עשר מילים.


את צאצאיו של אברהם, אי אפשר לספור.



96 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
dc4-03-03b.png
bottom of page