top of page
saturan1-05.png
חיפוש

כל מה שצריך לדעת על הג'מינידים – מטר המטאורים הכי יפה בשנה

מטר המטאורים העשיר ביותר בשנה - הג'מינידים, יכול להגיע לקצב של 160 מטאורים בשעה. מה שונה מטר הג'מינידים מרוב מטרי המטאורים האחרים, מדוע הקצב עולה מדי שנה, וגם איפה ואיך תצפו בו באופן הטוב ביותר? כל הפרטים


כתיבה: משה גלנץ




בכל שנה זה קורה מחדש. בלילה של ה-13 לדצמבר מגיע לשיאו מטר המטאורים העשיר ביותר בשנה - הג'מינידים, שיכול להגיע לקצב של 160 מטאורים בשעה. לשם השוואה, מטר הפרסאידים המוכר יותר שמתרחש באוגוסט מגיע בשיאו לכ-80 מטאורים בשעה, אז יש למה לצפות.


שמו של המטר נובע מקבוצת ג'מיני, שמה הלטיני של קבוצת תאומים הזורחת באופק המזרחי עם רדת החשיכה ומגיעה לשיא גובהה כשעה לאחר חצות. ניתן לזהות את הקבוצה בזכות שני כוכביה הבהירים של הקבוצה - פולוקס ו-קסטור המציינים את ראשי התאומים.


נקודת ההקרנה ("נקודת-המוצא" המדומה של כל המטאורים) היא קבוצת הכוכבים ג'ימיני, ובמבט מכדור הארץ נראה כאילו כל המטאורים יוצאים מקבוצה זו. הם לא. המטאורים חולפים בגובה של 80-100 קילומטרים מעלינו ונשרפים, בעוד שהכוכבים הכי קרובים בקבוצת תאומים - פולוקס וקסטור, נמצאים במרחק של כמה עשרות שנות אור ממערכת השמש.


הרוב המכריע של המטאורים הם חלקיקי אבק שמסתם אינה עולה על חלקיקי הגרם, הנכנסים לאטמוספרה במהירות "בינונית" של 35 ק"מ לשנייה. חלקיקי האבק נשרפים כליל לאחר כניסתם לאטמוספרה ואינם מגיעים לפני הקרקע.


האסטרואיד פאת'ון - מקורו של מטר המטאורים

מטרי המטאורים נובעים כתוצאה ממעבר של כדור הארץ בענני אבק, שהותירו אחריהם כוכבי השביט המצויים במערכת השמש. אך לא רק. מטר המטאורים הג'מינידים מתרחש כאשר כדור הארץ בשובל האבק שהותיר אחריו האסטרואיד פאת'ון (Phaethon) המקיף את השמש כל 1.4 שנות ארץ. זוהי תופעה יחסית חריגה, משום שכאמור, רוב מטרי המטאורים מקורם מכוכבי שביט עשויים בעיקר קרח ואבק ובמקרה זה מדובר באסטרואיד.

חוקרים מעריכים שייתכן שבעברו היה האסטרואיד פאת'ון עשיר יותר בקרח, מה שאיפשר לחלקיקי אבק להימלט מפניו וליצור את שובל האבק הגורם למטר.


אסטרואיד זה, שגודלו קצת יותר מ-5 קילומטרים, מקיף את השמש במסלול אליפטי שמביא אותו למרחק של 2.4 יחידות אסטרונומיות במרחק המירבי מהשמש (יחידה אסטרונומית היא המרחק הממוצע שבין כדור הארץ לשמש, העומד על כ-150 מיליון קילומטרים), אולם במרחק הקטן ביותר, מגיע פאת'ון למרחק של 20 מיליון קילומטרים בלבד, עובדה העשויה גם להסביר את הסיבה לכך שחלקיקי אבק נפלטים מפני האסטרואיד בשל לחץ הקרינה העז מהשמש.


בנוסף לכך, בגלל מחזורו הקצר סביב לשמש והעובדה שבכל סיבוב הוא משאיר כמויות עצומות של אבק בחלל, מטר הג'מינידים מתחזק מידי שנה, ובשנים האחרונות נראים בין 120 ל-160 מטאורים בשעה. כיום נחשב מטר זה למטר העשיר ביותר, אך עם יחסי ציבור פחות טובים ממטר הפרסאידים שמתרחש בקיץ ונחשב לנוח יותר לצפייה בשל תנאי מזג האוויר.


איפה ואיך תצפו במטר

מתי ואיפה לצפות? ככל שתצאו למקומות חשוכים יותר ומרוחקים ממקום יישוב תראו יותר מטאורים ולכן אזור הנגב והערבה מומלצים יותר. מקומות מומלצים בנגב: חניוני הלילה במכתש רמון, הערבה, עין יורקעם ומכתש קטן. יש גם לשים לב שאין בליל המטאורים ירח גדול שאורו יסתיר רבים מהם.


בשירת הכוכבים מקיימים באירועי מטרות המטאורים הנחשבים הפנינג כוכבים והדרכות עם טלסקופים באזור ירוחם. מוזמנים לעקוב אחרינו ולהגיע להגשים איתנו את החלומות.


איך תוכלו לצפות במטר בנוחות? תכינו לכם תרמוס גדול עם תה חם, מזרנים או מחצלת, כרבוליות ושמיכות חמות, וגם ביגוד חם, וצאו למקום חשוך - עדיף בנגב כמובן :), או ברמת הגולן, שכבו על הגב ותביטו לשמיים.

מה תהיה המשאלה שלכם הפעם? מוזמנים לספר לנו בתגובות







693 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
dc4-03-03b.png
bottom of page