top of page
saturan1-05.png
חיפוש

אנטינואוס - קבוצת הכוכבים שאיננה עוד

עודכן: 20 ביולי 2021

בחודשי הקיץ תוכלו להבחין בשלושה כוכבים בולטים היוצרים משולש שמימי - הלוא הוא משולש הקיץ. איך תדעו לאתר אותו, איך קוראים לכוכבי המשולש ואיזו קבוצת כוכבים הייתה בסמוך ויצאה מהקטלוגים בגלל סיפור אהבים רומי?


כתב: משה גלנץ


שביל החלב. צילום: רועי לוי


אם תרימו את הראש בחודשי הקיץ, תוכלו לשים לב לשלושה כוכבים בהירים (ניתן גם לראותם ממרכזי ערים, אם כי הרבה פחות בוהקים ממקום ללא זיהום אור) היוצרים מין משולש (קצת כמו משולש פיצה) שמימי. אלו הם שלושת הכוכבים המרכיבים את משולש הקיץ וזכו לשמות "וגה", "דנב" ו"אלתאיר".


לכל עונה בשנה יש לה את הכוכבים שלה בשמיים. כך הקדמונים ידעו לחשב את מתי מגיע האביב, הקיץ ושאר העונות. בחורף לדוגמה בולטת בשמיים קבוצת הכוכבים "אוריון" שכמה מכוכביה מזוהים עם צורת חץ הצפון. אך בתקופת הקיץ לא נוכל לראותה, משום שהיא נמצאת פחות או יותר מאחורי השמש מבחינתו בכדור הארץ. זאת אודות לסיבוב שלנו סביבה במהלך השנה.


בתקופת הקיץ נראה "משולש הקיץ" בשמיים לאחר רדת החשיכה כמעט לאורך כל הלילה, ועבור הקדמונים היה זה סימן ש-הנה הקיץ הגיע וניתן לצאת למסעות ארוכים וקשים בלי להסתכן במזג אוויר קר וסוער.


שלושת הכוכבים המרכיבים את קודקודי המשולש, שייכים לקבוצות כוכבים שונות, "דנב" בקבוצת "ברבור", "וגה" בקבוצת "נבל", ו"אלתאיר" בקבוצת "נשר". על מנת לראות את כל הקבוצות במלואן יש כמובן להרחיק ממקום יישוב - אל מקום ללא זיהום אור.


"אלתאיר" נחשב לאחד מהכוכבים הקרובים למערכת השמש. מרחקו מאיתנו כ-11.2 שנות והוא בעשירייה הראשונה בקרבתו אלינו. גודלו, אורו ועוצמתו פחותים מן השמש שלנו, אך הטמפרטורה כל פניו גבוהה יותר. מקור שמו הגיע מערבית -"אל נאסר אל טאא'ר" - "הנשר המעופף". ולא לחינם, הוא מייצג את הראש בקבוצת "נשר"/"עיט".


הכוכב השני המרכיב את המשולש הוא "וגה". "וגה" נחשב לכוכב החמישי בבהירותו בשמיים. צבעו כחלחל, והוא הכוכב הראשי בקבוצת "נבל", אולי אותו נבל שמימי עליו ניגן דוד המלך בכל לילה בחצות, לאחר שהרוח שעברה בין מיתריו העירה אותו משנתו. עוד נחזור לדוד המלך.


"וגה" גם נחשב לכוכב ה"אפס". בשנת 1856 כיילו אסטרונומים את סולם הבהירויות של הכוכבים כדי להקל על ההתמצאות בכיפת השמיים. "וגה" הוגדר כך שבהירותו תהיה מדרגה 0.0, כאשר כוכב בהיר ממנו יורד בכיוון מינוס (לדוגמה, בהירותו של "סיריוס", הכוכב הבהיר בשמיים הוא 1.47-) וכוכב חלש ממנו עולה בסימן פלוס. אך כיום, בעקבות מדידות מדויקות של עוצמת ההארה, התברר כי הבהירות האמיתית היא 0.03. לא באמת עניין שמפריע לחובבים. עניין אחרון עם "וגה", בשל סיבוב הנקיפה, המשנה את מיקומו של ציר כדור הארץ ביחס לכוכבים (בדומה לסביבון שצירו גם מסתובב), בעוד 10,000 שנים "וגה" יהיה כוכב הצפון.


ומ'וגה' לכוכב השלישי של המשולש. הכוכב "דנב" (זנב בערבית) מייצג את זנבו של הברבור השמיימי ונחשב לאחד מהכוכבים הרחוקים מכדור הארץ שניתן לראותם ללא טלסקופ - ובעוצמה כזו. מרחקו מאיתנו כ-3200 שנות אור, ורק לחשוב על העובדה שהאור של "דנב" שאנו רואים בימינו אנו, יצא מהכוכב קצת קודם לידתו של דוד המלך, מכניס אותנו קצת לפרופורציות. בהירותו ועוצמת אורו של "דנב" הוא כ-100,000 שמשות כמו השמש שלנו, כך שגם ממרחקו העצום הוא זוכה להיות הכוכב ה-20 בבהירותו בשמי כדור הארץ.


קבוצת הכוכבים שנמחקה כליל

לקיסר הרומי אדריאנוס, אותו אנחנו מכירים בתור מי שחיסל את מרד בר-כוכבא, היה מאהב צעיר, חכם ויפה תואר בשם אנטינואוס. השניים קיימו את אחת ממערכות היחסים ההומוסקסואליות המפורסמות ביותר בהיסטוריה ההלניסטית.


בשנת 131, לאחר שהות של מספר חודשים באלכסנדריה, יצא אדריאנוס עם אשתו ופמלייתו להפלגה על הנילוס, במהלכה אנטינואוס מצא את מותו. הקיסר הוכה ביגון, והורה להקים בסמוך למקום טביעתו עיר בשם אנטינואופוליס, (כיום שייח עבאדי) על שמו של אנטינואוס, והכריח את האימפריה כולה להתעטף באבל לזכרו של אהובו המת.



הקיסר הרומי הפך אותו גם לאל - האדם האחרון שלא היה בן למשפחה הקיסרית שהוכרז לאל בעולם העתיק. בשארית ימי חייו, מימן אדריאנוס הקמת אלפי פסלים והטבעת מטבעות לזכרו של אהובו. וכיאה לאל, הקדיש לו אדריאנוס גם קבוצת כוכבים בשמיים - קבוצת "אנטינואוס". קונסטלציית הכוכבים מוקמה על רקע שביל-החלב בסמוך לקבוצת הנשר והכוכב "אלטאיר", והיא הופיעה בכל האטלסים האסטרונומיים העתיקים.

בימי הביניים, החלו המוסלמים ולאחר מכן גם הנוצרים, להתעלם מקבוצה זו. בתקופתה זו פחות התחברו לרעיון של אהבה הומוסקסואלית שמקבלת ייצוג בכוכבים והתייחסו רק אל קבוצת "הנשר" הסמוכה. ניתן למצוא את דמותו המאוירת של אנטינואוס באטלסי הכוכבים שאיירו נוצרים לפחות עד המאה ה-19, אך באטלסים מוסלמיים כמו האטלס של "א-סופי" משנת 964 הוא כבר אינו מופיע.

בשנת 1930 קבוצה זו נמחקה כליל על ידי האיחוד האסטרונומי הבינלאומי ומאז היא אינה חלק מקבוצות הכוכבים המקובלות. למעשה, קבוצה זו, היא היחידה מ-48 קבוצות הכוכבים העתיקות שהגדיר תלמי, שאינה נחשבת כיום כקבוצת כוכבים מוכרת.


78 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
dc4-03-03b.png
bottom of page