top of page
saturan1-05.png
חיפוש

כל מה שרציתם לדעת על ליקוי חמה


איך הירח הקטן מצליח להסתיר את השמש הענקית, כמה פעמים בשנה אירוע כזה יכול להתרחש, ואיך צופים בו בלי לסכן את הראייה? ריכזנו לכם את כל הפרטים והמושגים שכדאי להכיר


כתב: משה גלנץ




לפני שנתחיל שימו לב: אין לצפות בשמש ללא אמצעי עזר שנועדו במיוחד לצפייה בשמש, בשל סכנת עיוורון!!! שימוש במשקפי שמש\רתכים, זכוכית מפויחת, ובכל תכשיר שלא נועד לצפייה בשמש, עלולים לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בעיניים.

- איך מתרחש ליקוי חמה?


כדור הארץ מקיף את השמש באותו מישור בו נמצאים מסלוליהם של כל כוכבי הלכת ומרבית גרמי השמים האחרים במערכת השמש - ביניהם הירחים של כוכבי הלכת עצמם. מישור זה קרוי מישור המִילְקֶה, בזכות התופעה שיכולה להתרחש כאשר שני גופים במערכת השמש נפגשים באותה זווית ביחס לצופה - ליקוי.

לכאן נכנס לתמונה הירח שלנו. הירח חג סביב כדור הארץ כמעט על אותו מישור, עם נטייה קלה של כ-5 מעלות. במרבית חודשי השנה, בעת מולד הירח הוא יהיה מעל או מתחת לקו המחבר את השמש וכדור הארץ. לכן, אין ליקוי חמה מדי חודש.


ליקוי חמה מלא מגוג קוויבק 2024 - צילום: Matt Bertrand


אך מפעם לפעם כאשר הירח חולף בדיוק בינינו לשמש מתרחש ליקוי חמה בחלק כלשהוא בכדור הארץ - ומי שיהיה באזור שבו מוטל צל הירח בשלמותו על כדור הארץ יראה ליקוי מלא. הפעם נוכל לראות ליקוי חלקי בלבד משום שהירח יחלוף מעט צפונית מהקו הדמיוני בין השמש לכדור הארץ ולכן חלק מהצל שהירח יטיל יהיה בחלל ולא כולו על פני כדור הארץ.


- כמה ליקויים אפשר לראות בשנה?


על פני כדור הארץ מתרחש ליקוי חלקי לפחות פעמיים בשנה (ולא יותר מחמש). ליקוי מלא מתרחש במקום כלשהו על פני כדור הארץ בממוצע כל 18 חודשים, וכל נקודה על פני כדור הארץ תזכה לליקוי חמה מלא אחת ל-370 שנה.


- איך הירח הקטן מצליח להסתיר את השמש העצומה?


בצירוף מקרים קוסמי, קוטר הירח קטן מהשמש פי 400, אבל קרוב פי 400 ממנה. לכן גודלו הנראה של הירח זהה כמעט לחלוטין לגודלה הזוויתי של השמש.


ליקוי חמה מלא מגוג קוויבק 2024 - צילום: Matt Bertrand

ליקוי חמה מלא מגוג קוויבק 2024 - צילום: Matt Bertrand

ליקוי חמה מלא מגוג קוויבק 2024 - צילום: Matt Bertrand


- מתי יהיה בישראל ליקוי חמה מלא?


לא בשנות חיינו, לצערי 😊. ליקוי חמה מלא יתרחש בישראל רק בשנת 2186. אבל יש לנו הזדמנות טובה גם הרבה קודם. הליקוי המשמעותי הבא באזורנו יתרחש ב-2 באוגוסט 2027. מי שיבחר לצפות בליקוי מישראל (אילת) יראה כיסוי של כ-90% מפני השמש - שזה לא רע בכלל.

מתוך עיתון ידיעות אחרונות


אבל מי שיבחר להגיע למרוקו, דרום מצרים, ערב הסעודית או ספרד, יוכל לראות כיצד הירח מסתיר לחלוטין את כל דיסקת השמש למשך יותר מ-6 דקות - ואפילו לראות קבוצות כוכבים באמצע היום. תנעצו את התאריך ביומן.


- כיצד צופים בליקוי חמה?


אזהרה - אין לצפות בשמש ללא אמצעי עזר שנועדו במיוחד לצפייה בשמש, בשל סכנת עיוורון!!! שימוש במשקפי שמש\רתכים, זכוכית מפויחת, ובכל תכשיר שלא נועד לצפייה בשמש, עלולים לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בעיניים.


- בסדר בסדר. הבנו. אז איך כן?


יש כמובן מסננים מיוחדים לצפייה בשמש, טלסקופים מיוחדים וכדומה. אך אלה שאין ברשותם את העזרים האלה, עדיין יכולים לצפות בליקוי בבטחה.


אנחנו נקיים הפנינג בירוחם בין השעות 13:00 ל-15:30 עם סוללת טלסקופי שמש, משקפיים מיוחדים לצפייה ומדריכים שיעניקו הסברים ומידע. הפעילות ללא תשלום.

צופים בליקוי. צילום: משה גלנץ


בנוסף, יש פתרון נוסף שיאפשר לכם לצפות מכל מקום. עמדו תחת עץ עם הרבה עלים (מאתגר יותר בעונת השלכת) במהלך הליקוי, ותוכלו להבחין בהמון דמויות של השמש הלוקה על הצל מתחת לעץ (כמספר העלים על העץ).


לפי אותו עיקרון תוכלו לבנות בעצמכם מכשיר פשוט לצפייה בליקוי. נקבו חור במרכז קופסת שימורים או קרטון והעבירו את אור השמש דרכה אל הרצפה. החריר והמרווחים בין העלים משמשים מעין מצלמה פרימיטיבית שמעבירה את תמונת הליקוי בבטחה, ובלי לסכן את העיניים.


ליקוי חמה מלא מגוג קוויבק 2024 - צילום: משה גלנץ.

צולם דקות ספורות לפני ליקוי חמה מלא. אפשר לראות שלמרות שהשמש כוסתה ברובה עדיין יש אור כמעט רגיל..מגוג, קוויבק 2024 - צילום: משה גלנץ.

תאורת הרחוב נדלקה מעלינו רגע ליקוי החמה המלא מגוג, קוויבק 2024 - צילום: משה גלנץ.

419 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
dc4-03-03b.png
bottom of page